KONSEP IBADAH DALAM ISLAM
Pengertian Ibadah
Kalimat
ibadah berasal daripada kalimat `abdun’. Ibadah dari segi bahasa bererti patuh,
taat, setia, tunduk, menyembah dan memperhambakan diri kepada sesuatu.
Dari
segi istilah agama Islam pula ialah tindakan, menurut, mengikut dan mengikat
diri dengan sepenuhnya kepada segala perkara yang disyariatkan oleh Allah dan
diserukan oleh para Rasul-Nya, sama ada ia berbentuk suruhan atau larangan.
Ruang lingkup Ibadah dan Hubunganya dengan kehidupan
Sebgaimana
yang dijelaskan di atas nyatalah ibadah itu itu bukanlah sesempit apa yang
difahami oleh sebahagian dari kalangan manusia yang tidak dapat memahami
kesempurnaan Islam itu sendiri di mana pada anggapan mereka Islam itu hanya suatu
perbicaraan pasal akhirat (mati) dan melakukan beberapa jenis ibadah
persendirian tidak lebih dari itu. Begitu juga bila disebut ibadah apa yang
tergambar hanyalah masjid, tikar sembahyang, puasa, surau, tahlil, membaca
al-Quran, doa, zikir dan sebagainya iaitu kefahaman sempit disekitar
ibadah-ibadah khusus dan ritual sahaja tidak lebih dari itu. Kefahaman seperti
ini adalah akibat dari serangan fahaman Sekular yang telah berakar umbi ke
dalam jiwa sebahagian dari kalangan orang-orang Islam.
Islam
adalah suatu cara hidup yang lengkap dan sempurna, yang merangkumi semua bidang
kehidupan dunia dan akhirat, di mana dunia merupakan tanaman atau ladang yang
hasil serta keuntungannya akan dituai dan dinikmati pada hari akhirat kelak.
Ibadah
dalam Islam meliputi semua urusan kehidupan yang mempunyai paduan yang erat
dalam semua lapangan hidup dunia dan akhirat, tidak ada pemisahan antara
kerja-kerja mencari kehidupan di muka bumi ini dan hubungannya dengan balasan
akhirat. Islam mengajarkan kepada kita setiap apa juga amalan yang dilakukan
oleh manusia ada nilai dan balasan sama ada pahala atau siksa. Inilah keindahan
Islam yang disebut sebagai ad-Deen yang lengkap sebagai suatu sistem hidup yang
boleh memberi kesejahteraan hidup penganutnya di dunia dan di akhirat.
Dengan
kata lain setiap amalan atau pekerjaan yang membawa manfaat kepada individu dan
masyarakat selama ia tidak bercanggah dengan syarak jika sekiranya ia memenuhi
syarat-syaratnya, seperti dikerjakan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata
bukan kerana mencari kepentingan dan mencari nama serta ada niat mengharapkan
balasan dari manusia atau ingin mendapat pujian dan sanjungan dari manusia;
maka amalan-amalan yang demikian akan mejadi ibadah yang diberi pahala di sisi
Allah swt di akhirat kelak, insya’-Allah.
Berdasarkan
kepada konsep ibadah tersebut maka setiap perbuatan pertolongan baik kepada
orang lain seperti membantu orang sakit, tolong merengankan beban dan kesukaran
hidup orang lain, memenuhi keperluannya, menolong orang yang teraniaya, mengajar
dan membimbing orang yang jahil adalah ibadah.
Termasuk
juga dalam makna ibadah ialah setiap perbuatan, perkataan manusia zahir dan
batin yang disukai dan diredai oleh Allah swt. Bercakap benar, taat kepada ibu
bapa, amanah, menepati janji, berakata benar, memenuhi hajat keperluan orang
lain adalah iabadah.
Menuntut
ilmu, menyuruh perkara kebaikan dan mencegah segala kejahatan, berjihad,
memberi pertolongan kepada sesama manusia, dan kepada binatang, berdoa, puasa,
sembahyang, membaca al-Quran semuanya itu juga adalah sebahagian dari ibadah.
Begitu
juga termasuk dalam pengertian ibadah cinta kepada Allah dan Rasul-Nya,
melaksanakan hukum-hukum Allah, sabar menerima ujian, bersyukur menerima
nikmat, reda terhadap qadha’ dan qadar-Nya dan banyak lagi kegiatan dan
tindakan manusia yang termasuk dalam bidang ibadah.
Kesimpulannya
ruanglingkup ibadah dalam Islam adalah terlalu terlalu luas yang merangkumi
semua jenis amalan dan syiar Islam dari perkara yang sekecil-kecilnya seperti
cara makan, minum dan masuk ketandas hinggalah kerja-kerja menguruskan kewangan
dan pentadbiran negara semuanya adalah dalam makna dan pengertian ibadah dalam
ertikata yang luas apabila semuanya itu dikerjakan dengan sebaik-baiknya dengan
menurut adab dan peraturan serta memenuhi syarat-syaratnya.
Komentar
Posting Komentar